Hos Børneliv er der årtiers legetøjsforskning

Børn bruger meget tid på at lege, og det er der en rigtig god grund til. Deres udvikling afhænger af, at de kan lege og have det sjovt med dem selv og andre. Børneliv har undersøgt børns legevaner i deres legetøjsforskning, der tager udgangspunkt i udvikling.

Børneliv tager et nøje kig på legetøjsforskning

Der er meget, der kan være gældende for det individuelle barn, når de leger med dem selv eller andre. Børneliv tager et kig på forskellige typer legetøj gennem deres legetøjsforskning, både når det kommer til børn og voksne. En almindelig misforståelse er, at det kun er børn der leger med legetøj. Der er meget voksne også leger med, som ikke bliver anset som legetøj, selvom det bringer samme glæde. Derfor foreslås det, at definitionen på legetøj skal ændres. Legetøjsforskning går i dybden med forskellige emner, blandt andet hvad legetøj er. Gennem legetøjsforskning har de fundet definitionen i ordbogen ikke er fyldestgørende. Der skal en definition til, der tager højde for, at legetøj er universelt. De går mere i dybden i deres legetøjsforskning, der blandt andet bruger ’modeller af virkeligheden’ som alternativ til legetøj. Det understreger, hvor alsidigt et begreb legetøj er. ’Model’ dækker nemlig en lang række konkrete fænomener, der ikke kun handler om legetøj. Det er derimod også noget, der eksisterer i arkitekttegninger, landkort og meget mere.

Socialantropologisk orienterede klassifikationer

I legetøjsforskningen på www.borneliv.dk bliver der også sat en streg mellem legetøj og leg. De er nemlig to vidt forskellige begreber, der henholdsvis er relateret til det materielle og åndelige. Foruden disse definitioner tager legetøjsforskningen hos Børneliv også et kig på de pædagogisk-psykologiske klassifikationer. Netop i dette er der tale om, hvordan legetøj stimulerer børns udvikling afhængig af alder, forudsætninger, handicap eller lignende. Der bliver beskrevet syv legetøjsgrupper, som er sansemotoriske, motoriske, manipulative, konstruktive, forestillende, kunst- og kikke-lytte materialer. Gennem legetøjsforskningen ses der desuden på børns udvikling gennem brug af legetøj. Der bliver også set på fire forskellige lege, der følger et skema. Det er aktivitetsleg, sanse- og operativ leg, eksperimenterende og skabende leg og sociale aktiviteter. I legetøjsforskning er der også taget et kig på socialantropologisk orienterede klassifikationer. I socialantropologisk sammenhæng anses legetøj nemlig for at være en del af den sociale og kulturelle tradition. Det er baseret på baggrund af forskellige faktorer, blandt andet livsstil og levevilkår. Du kan læse meget mere om legetøjsforskning på www.borneliv.dk.

Børneliv tager et detaljeret kig på børn, barndom, leg og liv, samt hvor stor betydning leg og legetøj har for børns udvikling.